Milujete fazole a přemýšlíte nad novými způsoby úpravy? Chcete si obohatiti jídelníček o nový zajímavý recept, a navíc udělat něco pro své zdraví? Nebo prostě jen s nostalgií vzpomínáte na tu výbornou fazolovou polévku, kterou vám o letních prázdninách vařila vaše babička? V následujících řádcích se dočtete, jak na ni!

Proč jíst fazole

Pokud vás představa fazolového pokrmu příliš neláká, možná vás přesvědčí několik málo čísel a faktů. Fazole jsou například velmi bohatým zdrojem bílkovin, vlákniny i sacharidů, ale neobsahují cholesterol ani tuky, za což vám vaše srdce upřímně poděkuje. Při pravidelné konzumaci navíc fazole přímo snižují hladinu cholesterolu v krvi, dovedou stabilizovat inzulin a krevní cukr a navíc v sobě mají i prospěšný draslík, železo, kyselinu listovou, fosfor, mangan a vitamín B.

Druhy fazolí

V obchodech jste si už určitě všimli, že fazolí existuje více druhů. Nejběžnější sedmici druhů tvoří červené, černé a bílé ledviny, adzuki, mungo, navy a černé oko. Každý druh se přitom mírně liší svým složením i účelem, ke kterému se nejlépe hodí. Zatímco červené fazole jsou typickou surovinou v mexických jídlech, bílé fazole najdete nejčastěji v polévkách. Mungo fazole, podobně jako exotické adzuki s jemnou oříškovou chutí, jsou pak vhodné zejména jako zpestření salátů.

Světlá fazolová polévka od babičky

Pokud máte chuť na poctivou světlou fazolovou polévku, jakou dělávaly naše babičky, pak hledáte recept na hustou fazolačku plnou brambor i fazolí, která vás zasytí i potěší všechny chuťové pohárky. K její přípravě budete potřebovat 2 hrsti bílých fazolí, 1 velkou bramboru, 2 stroužky česneku, 2 lžíce másla a 3 lžíce hladké mouky, vejce, sůl a pepř.

Fazole dejte nejprve na půl hodiny vařit do tlakového hrnce. Poté hrnec odstavte, ale fazole nechte ještě dojít. Mezitím si rozehřejte máslo, které zaprášíte moukou a vytvoříte tak světlou jíšku, kterou zalijete asi litrem vody a rozmícháte do hladka. Vodu osolíte, opepříte a přidáte nakrájenou oloupanou bramboru. Následně vaříte, dokud brambora nezměkne. Nakonec přidáte přecezené fazole a také vajíčko, které rozmícháte a uvaříte. Jakmile se vejce srazí, přidáte lisovaný česnek a polévku odstavíte, aby se dále nevařila. Pak už stačí jen nandat na talíře a vychutnávat.

Tmavá fazolačka jako od babičky

Pokud naopak vzpomínáte s nostalgií na jakousi tmavou výbornou fazolovou polévku, kterou vaše babička či tetička hostila hladové strávníky, pak pravděpodobně myslíte na polévku z červených fazolí a zeleniny. K její přípravě budete potřebovat 250 g červených fazolí, lžičku drceného kmínu, 1 a půl lžičky sladké papriky, sůl, 300 g mrkve, 2 petržele s natí, půl pórku, 2 lžíce másla a 3 lžíce mouky, 2 stroužky česneku, pepř a majoránku.

Opět dejte nejprve vařit fazole, a to na půl hodiny vařit do tlakového hrnce. Poté hrnec odstavte, ale fazole nechte ještě dojít. Mezitím si opět připravíte jíšku, do které nakonec vmíchejte mletou papriku a vše nechte asi na minutu zpěnit, aby koření „pustilo chuť“. Poté jíšku zalijete asi 2 litry vody a rozmícháte do hladka. Do vody přidáte nakrájený pórek, mrkev, petržel s natí, majoránku, pepř a kmín a vše uvaříte doměkka. Pak přidáte přecezené fazole, promícháte, a sytý lahodný oběd je na světě.

 

Další články z rubriky

Diskuze, vaše zkušenosti

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.